Entri Begitu Emosi Hari Ini

Saya begitu emo...
Dengan perkara yang saya berhadapan minggu ini ..

Saya berasa sedih bukan hanya kerana saya sebagai seorang ibu, guru, penjaga tapi sebagai manusia juga...

Tanggungjawab saya menggalas situasi ini adalah sungguh besar dan ini bukanlah kes pertama saya..ini adalah kes ke-9 saya menghadapinya...dan 75% apabila saya berhadapan situasi sebegini ...kebanyakan mengambil keputusan yang sama...

Menggugurkan Kandungan

hmm...hasil buah fikiran anak muda yang sudah terlanjur...

salah siapa...

kenapa..

macam mana...boleh terjadi macam ni...entahlah...


Terdapat 4 jenis keguguran cara paksa yang biasa dilakukan oleh pakar perubatan (ehsan gambar dari seminar yang saya anjurkan 3 tahun lepas)


1. Melalui pam/suction


2. Melalui keracunan garam



3. Kaedah D&E



4. Kaedah D&C



Saya tak tahulah sekiranya ada cara lain secara paksaan..tapi ada juga yang menggunakan cara induce..yang mana pintu rahim akan dipaksa bukaan 2cm..kemudian proses meneran seperti bersalin (biasanya untuk keguguran semulajadi kerana bayi tidak jadi dan sebagainya bukan paksaan kerana tidak menghendaki janin tersebut)..
Apa yang menyebabkan saya begitu emosi dengan perkara ini, adalah sifat "cuci tangan", "gali lubang , tutup lubang"...angkara malu, tidak sanggup berhadapan famili, tidak bersedia untuk berkahwin pada usia muda dan banyak lagi....
Kesilapan yang dilakukan ..tetap sudah berlaku...tapi perlukah kita melakukan kesilapan yang sama dengan mengambil jalan yang mudah seperti melakukan pengguguran...adakah ini jalan yang terbaik untuk menghadapi masalah yang dihadapi ke?....
Apa dosanya janin yang dikandung...dan adakah kita perlu menafikan hak seorang bayi yang tidak bersalah untuk terus hidup di bumi hanya kerana kesilapan yang kita lakukan...

jangan jadikan anak kecil yang tidak berdosa mangsa keadaan..mangsa kealpaan...
sesungguhnya saya sungguh beremosi hari ini...
masih banyak ruang dan peluang untuk perbaiki diri....

Comments

Shifa said…
akka dgr tak berita pagi tadi? dorang cadangkan hukuman 'kasi' untuk lelaki yang bertanggungjawab dalam kes pembuangan bayi.. biar mandul.. xnak anak sangat kan sampai buang2??
eh2 shifa lak emosi.. hehe..
huwaa!! nak anak!!
ariz azali said…
madam bukan gagal, tapi
diaorang yang bodoh sombong.
cara madam tu dah bagus,
kalau diaorang tu budak2 ,
boleh juga kata madam gagal,
tapi diaorang dah
vsar panjang, pandai berfikir,
takkan perkara macam ni pun dia orang tak reti nak fikir lagi.
shifa- latest shifa..ada stu akak preggy..lagi tu yg sedey sgt tuh

razali- ntahlah...tak tahu nak pikir macam mana klu semua nak amik jalan muda...mmg takde mood skrg ni..huhu
ya allah...kesian nyer baby2 tu.....tersentuh naluri keibuan i....
Hermit said…
darah muda... hmm... tapi takleh dijadikan alasan sebab org lain pun pernah muda juga... semua org pernah buat silap, samada besar atau kecil, yg penting belajar dari kesilapan.. bukannya tambah lagi 1 kesilapan sebab nak tutup kesilapan terdahulu... be a responsible adult... (semua dah besar panjang pun)..

Popular Posts