Kenali Anak Anda Sedalam-Dalamnya Sebelum...

Sejauhmana kita mengenali anak kita?
Adakah perhubungan yang baik dengan anak, kita benar2 mengenali anak kita?

Berbalik dengan citer sebenar yang nak disampaikan oleh saya mengenai salah seorang ex-pelajar. Ok saya ada bagi assignment yang mana harus disiapkan dan dihantar dalam masa tertentu. Ada seorang student (saya namakan die A) saya dapati assignment dia tak ada so saya letak '0' kat markah assignment. Then lepas saya tampal carrymarks kat depan bilik, si A datang jumpa saya claim die dah hantar assignment tapi takde markah. Menurut A dia suruh kawan dia hantar yang mana assignment kawan dia ada dengan saya. Saya tanya bukti dia kata assignment dia dah delete dari komputer. Saya nak jumpa kawan dia tapi A kata dia dah balik kampung. So saya bagi dia 3 hari untuk siapkan assignment...

Alih-alih petang tu saya dapat assignment dia dan diletakkan di bawah pintu saya. Saya semak balik dan didapati sebijik dengan assignment kawan dia. Dan immediately saya dapat sms dari A "Madam sorrylah saya buat assignment tu terus lepas balik dari jumpa madam, lupa letak nama Madam kat mukasurat depan". Saya SMS dia balik "Why your assignment exactly looks like assignment B". Dia tak balas SMS saya. 2 Jam lepas tu....

Saya dapat panggilan telefon dari Mak A. "Puan saya ni Mak A, saya nak beritahu Puan itu ini itu ini". Saya dengar jer 15 minit Mak A explain kat saya. Tapi saya kompius dengan beberapa statement dari MAk A.
1. Mak A beritahu saya anak dia hantar assignment tu sendiri ke bilik saya. So dia suspect ada kawan A ni yang sebotaj. Sedangkan A beritahu kat saya, dia suruh kawan dia hantar :(
2. Mak A claim dia yang buat assignment Computer anak dia, siap cakap essay 17 mukasurat. Print kaler lagik. Assignment ai kasi mana ada essay~saya hanya suruh print graph dan database yang simple. Dah tak logik dah. Dan assignment ai maximum 10 m/s.
3. Dia claim anak dia tu seorang yang SANGAT BAIK, dengar kata orang tua, sopan dan segala pekerti mulia dah TERTANAM dalam diri anak dia. Ok, dalam hati saya 4 times you miss my class without any reason, more than 10 times lewat datang kelas. Rambut panjang cecah bahu. Daaaaa...

Ai diam jer. Biar mak A cakap abis2.
First soalan ai tanya kat Mak A. "Anak u kat mana ya?"
Mak A jawab "oooo saya tak sure dia kat mana, rasanya dia balik kampung atuk dia"
Haitttt..."Saya tanya balik mana u tahu ai kasi anak u 'zero' " Mak A jawab "Dia call saya sambil nangis2"...Hmmmmm saya terus balas balik dengan 3 statements...

"Anak Puan inform saya dia suh kawan dia hantar, Puan kata sebaliknya. Assignment saya tak perlu ada writting apa2 dan ianya hanyalah 5-7 mukasurat sahaja. Anak Puan tak berapa perform dalam subjek saya ajar sebab kelakuan dan kehadirannya ke kelas"...

Puan tu senyap jer...cuma dia cakap "Saya minta maaf..."

Tapi saya takdelah kejam sangat kalau dah student tu deserve PASS...pass jugaklah kan

Hokeh! Mood sangat tidak baik hari ni. Dengan laptop kena virus mendela, keroje berlambak menambah stress di jiwa raga. Lepas tu ditokok dengan parents yang komplen itu ini menolong meningkatkan serabut di kepala :(

As reminder to uolls kekadang kita mungkin rasa kita kenal anak kita tapi mungkin kita MISS sesuatu perkara tentang anak kita. Berbelit daaa....

Kenali Anak Anda Sedalam-Dalamnya Sebelum... Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on May 20, 2011 Rating: 5

8 comments:

  1. ske ngn entry ni...perlu lebih mengenali ank sendiri..n rse2nya x perlu 100% percaya kot...sy rse elok kadang2 kita meragui..tambah2 ank dah besar pnjg..ishh lawak plak mak student tu kan..

    ReplyDelete
  2. Salam puan,

    Hmm...jika saya la, saya akan berada di pihak Puan. Sebab, anak2 kita ni kadang2 pandai nak belok2. Lagipkan Puan seorang Madam yang saya kira insyallag tepat & benar. Cuma saya hairan, napa tiba2 mak si A terbabit yer. Jom puan, Up kan smula mood dgn masuk contest disini :)

    http://miamicasa-micasa.blogspot.com/2011/04/doctor-ratings_25.html?spref=fb

    ReplyDelete
  3. mmmm..camana ye?ank dia lelaki / ppuan?msti lelaki kalau ppuan takkan ayu kesah rambut dia panjg sampai bahu?

    budak lelaki nangis? sepanjang ila study..budak lelaki dapat D pun relex je..

    soorry ila paling tak suka bila parents masuk campur hal pemberian markah mcm ne..ini bukan sekolah ye yg mak2 nak masuk campur..ini UNIVERSITY!! sila berdikari..

    haishhhhhhhh kalau ila jadi leturer camana ne??

    ReplyDelete
  4. kemma- tu less...syg mmglah syg tapi kekadang kena jugak amik perhatian lebih skit...anak dah bsr mcm2 karenah :)

    juanita- mak A tu over proctective ank die...tapi cam pelik naperlak nak buat citer psl assg yg tlg buatkan huhu...tapi lah ya kan kitapun tak tahu samada mmg betul mak A tu buatkan ataupun idak...huhu

    ila- bdk ni tgk jenis cam jenis byk kelentong..tapi tak baiklah nak judge org b4 kenal betoi2kan..hik hik...ok apa ila jadi lecturer..hik hik tak nak try ke?? :)

    ReplyDelete
  5. kena ada master baru leh jadi leturer tapi nak jadi leturer apa?? dulu degree sc comp tapi sesat masuk IP mcm suzz..waaaaaaaaaaaaaa..jadi leturer natural parentingla sbb ada online CD ekeke

    ReplyDelete
  6. ntah betul ke mak dia tu?... ntah2 suruh kawan pompuan dia nyamar, dak2 skang nih ganaz2... ingat lagi dulu2 masa kat U buat slamba je pasal result, mana nak kecoh2 suruh mak bapak terlibat.. sendiri malas sendiri tanggung la.. bukannya dak kecik lagi...

    ReplyDelete
  7. mcm2 hal kan...memang students uni byk ragam...i dh hampir 4 thn tak ngajar --seksa nak masuk ngajar balik

    ReplyDelete
  8. ila- klu degree peringkat matric die panggil teacher, sambung master lah Ila :)

    dedet- ntahlah dedet act saya ni kira baik sbb bagi nayak peluang hik hik (baik kah)

    suzz- adat...kena ngajar cam jenis2 manusia :)

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.