Citer Disebalik Sale Sogo Member's Card Day

First time sebenarnya saja join Sale khas untuk member Sogo. Lagipun saya baru jer join jadi ahli Sogo bulan 5 tahun ni, hik hik. Saya sampai dekat kul 10 di depan pintu Sogo dan saya sangatlah terkejut bila melihat betapa ramainya manusia yang berasak-asak di depan pintu. Ini belum melihat mereka yang sudah memborong (walhal pasar besar ini baru jer bukak tak sampai 1 jam) berplastik-plastik mereka mengendong keluar.
Masuk-masuk di ruang legar utama memang dah ramai orang. Saya nak menyelit masuk pun jadi gerun. Lepas tu saya terus straight naik ke Bahagian kanak-kanak (kalau tak silaplah level 4). Dan seperti yang dijangka level ini paling ramai manusia. Nak jalan pun susah. Mana taknya banyak barangan sijual pada harga SALE didiskaun lagi. Contohnya seperti jualan barangan baju kanak-kanak diatas, katakanlah harga baju tu RM80, diberikan diskaun 50% so harga jadi RM40 lepas tu tambahan less lagi 40% dari harga diskaun, jadi harga bersih kena bayar RM24. Tu yang gila2 makcik2, pakcik2 segala pangkat kat situ berebut-rebut amik. Dan jelas kelihatan dibakul mereka berbukit-bukit barangan dibeli.

Cuma bila saya berada disitu, saya jadi TAKUT membeli. Siyes! Saya pernah join Jcard Day Sale tapi kerakusan peminat SOGO betul2 menyedarkan saya. "Belanja kena berpada-pada". Duit kalau bawa beriban pun boleh habis sekelip-mata, angkara panahan perkataan "SALE" dan "Harga Runtuh".

Logiknya bila berada di kawasan sesak disini, janganlah bawa anak. Sib baik saya bawa Afiq anak saya yang paling tak banyak karenah dan ragam. Sebab saya peratikan bila bawa anak kecil cam baby takpun anak2 yang lasak, memang keruan dan kecamuk mak-bapak nak belanja. Tempat sesak budak memang cepat rimas. Ada gak makcik yang berkerusi roda datang shopping dan SOGO takde fasiliti terbaek untuk mereka2 yang OKU. Saya memang kesian sebab mereka akan terkandas/tersepit di lorong2 yang sempit (antara tempat2 barangan jualan) dan ramai sangat pelanggan kat situ yang TAK KESAH!
Specialnya bila berbelanja hari ini, setiap perbelanjaan RM100 boleh tukar dengan voucher RM10. Cam Jusco gaklah. Kaunter memang tak sebanyak cam Jusco, itu tak kisah lagi. Tapi lembabnya lah. Beratur tak panjang tapi still kena tunggu lama. Bila saya peratikan kenapa perlu lama beratur, sebab pekerja Sogo yang bertugas kena kira banyak resit untuk setiap pelanggan. Contohnya abang yang beratur di depan saya. Dia punya sahaja ada 15 resit jumlah barangan dibeli dah dekat seribu. Tengah syok pekerja Sogo tu mengira tiba2 datang seorang kakak ni berlari2 kat abang ni sambil tercunggap2 pass kat laki die segerombolan resit "Abang, saya punya RM857". Tup2 jumlahkan lagi RM30 nak cukul RM1900. Laki die suh bini die gi rembat apa patut kat level 7 tu dah alang2 leh dapat RM190 voucher. See, ni cara orang berduit belanja walaupun saya tahu die guna kad kredit Maybank. Hik hik.

Saya memang bawa RM300 jer. Lepas dah pilih duk tepi susun2 ikut kepunyaan anak yang mana. Lepas tu belek2 lagi tag harga sambil mulut dan memori tu duk bekira2. Takut beb kalau lebih RM300! Saya mana ada kad kredit, malu nanti ngan kak Cashier :pTapi saya perasan satu baju Ben 1o seperti diatas. Baju ni saya beli lama dah rasanya dalam bulan 5 di Parkson Grand. ni antara rekaan terbaru Ben 10. Masa saya beli masa tu harga die memang RM44.90. Ni harga tetap takde diskaun atau special price. Tapi semalam masa saya lihat baju yang sama ni kat Sogo, tag harga yang tertulis kat situ RM116. Alih2 die tampal harga baru lepas didiskaun RM44.90. Hahahaha. Wehhhhh. Mark-up lagi harga lepas tu kasi diskaun meh. So uols be careful jangan tertipu. Saya tahu sebab saya dah beli baju ni dulu :p
Saya beli memang pada harga terbaeklah bagi saya. Seluar jeans untuk anak-anak yang brand Antioni, Snails, Miki dan Bum semua dalam RM 20+ lebey. Murahkan? Paling cantek seluar jeans untuk Anaqi brand BUM yang harga RM29.00, susah nak dapat even SALE kat Jusco untuk harga camni pun banyaknya seluar slack. T-shirt kain2 yang selesa dan brand terpilih semuanya berbelas-belas ajer. Cuma saya ada amik jenama Lady Bird (yang sangat jarang cuma brand di mana-mana). T-shirt Afiq ni saja yang mencecah RM20. Yang lain semuanya bawah RM17. Banyak ke saya beli? Banyak jugaklah. Berhelai2 baju dan seluar jeans untuk Anaqi dan Akid. Saya cuma beli sehelai blouse cantek untuk Yana. Dan Amani takde langsung sebab dia dah ada 6 helai gaun baru yang saya beli dimana-mana tempat yang ada SALE sebelum ini, hahaha.Since kereta parking kat bangunan sebelah Sogo, sempat gak saya singgah kedai REJECT SHOP dan saya beli semua t-shirt di atas RM38 jer. Setiap helai t-shirt harga tak sampai RM10 pun lepas didiskaunkan. Murahkan? Ni semua t-shirt Afiq sebab die yang pilih.

Saya dapat redeem RM20. So boleh agaklah berapa ratus saya berbelanja di Sogo!
Apapun walaupun nak RAYA, berbelanja kena berpada-pada. Biarlah bersederhana ikut keperluan dan keselesaan duit yang ada. Jangan sampai ikat perut dan sakit kepala lepas raya udahler.

Sale untuk member sampai hari ni (Sabtu-30 Julai 2011). So kalau nak gi terjah ada masa lagi ni :). Lepas shopping saya ke Medan Mara sebab saya ada voucher makan free disitu, siap order bungkus lagi, suke suke. Entri next, next, next posting ya!

Selamat menyambut berpose uols!
Citer Disebalik Sale Sogo Member's Card Day Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on July 29, 2011 Rating: 5

5 comments:

  1. jgn tertipah tertipu sudah ye.. sblm ni ada terfikir, kat sini asyik diskaun manjang aje, bleh kata hari2, bukan sikit 50-70% tapi reganya mak oiiiii!!!!!

    ReplyDelete
  2. tk suka p soping kt sogo membersale cz crowded giler...rs mcm nk muntah & pengsan..tp pernh kuar gk dlm email psl tag rege yg mcm tipu customer tu

    ReplyDelete
  3. me pernah shopping kat sogo abis RM800, tu paling byk me shopping kot :) adik me pernah abis lebih RM1k sbb dia beli stroller utk anak dia--time dia dia tak de kad sogo--me yg dpt all the vouchers hehheh

    ReplyDelete
  4. serik nak pg..ila tak boleh ramai2 ne..nanti tak beli..pitam pulak

    ReplyDelete
  5. hehhe
    mmg saya bese terkena
    time jcard..esp
    dia markup arga gile2..
    pastu boh 70% tp sebab kita dah biasa tgk harga dia b4 sale
    dah tau dah taktik diorg..

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.