Real Steel | Giler Real Best!

Saya ada 4 tix TGV (open tix). Expired akhir bulan depan. Tapi memandangkan saya dah terExpiredkan 8 tix sebelum ni so kali ni saya tak nak peristiwa itu berulang kembali (cecece, serius cam masalah negara).
Atas permintaan Anaqi (ntah mana die tahu pasal Real Steel ni), saya pun bersemangatlah membawa anak2 ke TGV yang jauh-nyerlah dari lokasi umah saya. Dulu TGV kat OU ada tapi sejak renovation tak bukak2 sampai lah ke hari ni. Saya ada 2 pilihan samada Sunway Piramid ataupun Jusco Kepong. Dan akhirnya Kepong menjadi pilihan (memandangkan saya nak antar sup kambing, masakan khas buat mak yang mengidam~kiranya otw lepas singgah TTDI straight terus ke Kepong).

Sampai kat Jusco Kepong, punyalah urut dada nak carik TGV. Ke hulur-hilir ngan lima anak2. Heran betul lah takde papan tanda menunjukkan macam mana nak ke lokasi TGV. Yang pasti TGV terletak di tingkat 4.

Sampai2 kat TGV, takde owang pun. Punyalah damainya panggung. Nak tukarlah tix FOC tapi ghupe2nya Real Steel belum dikategorikan dalam *free marked list movie (apasal saya cam perasan kat web TGV die macam dah bubuh ** kat situ). Tapi mungkin udah rezeki anak2 yang begitu beria "behave" sebab nak tengok Real Steel. Adik kat kaunter pun bagi lah tukar. Tak banyak cekadak pung, I like :).

Tu baru Intro... ni nak story sikit "Apa yang best sangat ngan movie ni!"

1. Citer Real Steel ni dikategorikan PG13 maknanya parental guided kalau nak bawak kanak2 bawah 13 tahun. Sebab dia ada aksi "sederhana ganaz". Masa part robot tu gaduh, best giler terutama masa perlawanan antara Zeus (robot jahat yang tak hensem) dengan ATOM. Masa tengok robot2 ni bertinju. Saya siap melompat2 ngan Amani, hik hik . Mak ober masa tu yerk! Sib baik saya duk belakang. Kalau duk kat depan dah lama kena baling ngan "pop-corn". Satu part kissing2... tapi lama die kiss (35 saat!). So masa ni mak bapak kena pastikan anak2 tutup mata ya :)

2. Sebagai seorang jiwa-nya seni (hahaha). Saya tidak nampak tajuk "Real Steel" ni dikaitkan dengan robot si ATOM semata2. "Steel" kekuatan besi sebenar :) Tidak dinafikan dalam hidup kita begitu banyak segala cabaran dan dugaan. Sejauhmana kita berani BERJUANG dan BERTAHAN . Cerita ini mengisahkan Charlie (Hugh Jackman) bekas ahli tinju terkenal satu masa dulu. Mempunyai masalah terutama kewangan dan die sendiri tak tahu "arah tujuan hidupnya". Karektor Charlie nampak die mempunyai keazaman tapi tidak mempunyai keyakinan. Sampailah die kena jaga anak die "Max" (Dakota Goyo ~ lakonan die sangat beshh hokeh!).
"Dakota Goyo ~ Chumel :)

Max ni lah yang banyak mempengaruhi kehidupan Charlie. Hidup supaya ada matlamat, keyakinan, keberanian dan semua yang sewaktu dengannya. Part yang saya suke masa Max ni gigih menggali robot terbuang di curam seorang diri. Dan juga part sedey masa die tengok ayah dier "Charlie" kena belasah + masa Charlie hantar balik Max ke mak cik Debra dengan harapan agar anak dier Max ni akan dapat kehidupan yang lebih baik dan sempurna, sadis!

3. Kisah pertarungan ROBOT . Dalam filem ni kita akan lihat banyak robot2 yang ghupe ganas seperti "Zeus", "Twin Cities" (ni ghupe cam robot cacat jor, hahaha), "Noisy Boy", "Midas" dan banyak lagi. Tapi ke semua robot menggunakan teknologi canggih, remote control yang cuns tapi tidak untuk ATOM (robot saiznya agak kecil dan pembuatannya bukanlah dari teknologi terkini). Atom ni dilatih mengikut arahan di telinga dan juga bayangan mata. Sangat chumel masa ATOM ni menari dengan MAX. Tapi part menari ada 3-4 scenes ajer. I need more hokeh!, Ober lagi deh :p
Dan ATOM diajar bertinju, tidak seperti robot2 yang lain yang dikawal sepenuhnya mengikut apa yang diprogramkan dalam komputer.
4. Memang standard movie, citer mesti berakhir dengan "Happy Ending". Dalam Real Steel part last ATOM ni tak bergelar juara pun tapi ZEUS. Itupun sebab pemilik ZEUS dah sogokkan duit kat pengadil (tak nampak lah die kasi duit tapi nampak die berbisik2..heheh ssesuke ati jer saya konklusi die sogokkan duit ya, hik hik). Tapi kekalahan atas nama pertarungan berbayarlah. Boleh nampak macamana kepuasan Charlie dengan pertarungan ATOM. Bertahan2 bertubi2 dan akhir sekali menyerang. Dan paling besh satu stadium tu semua bersorak ATOM ~ Juara Di Hati Peminat!

5. Kesimpulannya, pergi lah tengok movie ni. Rating saya 9/10 :) Cerita yang bukan hanya sekadar memaparkan aksi dan konflik tetapi sarat dengan kisah kekeluargaan terutama hubungan ayah dan anak. Ada part saya menangis (bukan beria tiba2 jer air mata menitik, huhu), gelak (2-3 rakaat jer) dan banyak part saya senyum kambing sowang2.
Penutup entri, silalah layan gambar2 anaknda yang begitu excited nak menonton tanpa Dedet mereka ya!Real Steel, memang Real Hebat!

p/s: Lewat tido malam ni sebab terLAYAN blog Abby Abadi... Dari mula citer sampai lah ke last posting. Sebagai orang pomfuan saya memahami apa yang Abby lalui. Satu yang saya perasan Abby ni jujur dalam menulis. Titik.
Real Steel | Giler Real Best! Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on October 27, 2011 Rating: 5

4 comments:

  1. wah pjg lebar sinopsisnye..tp mmg best pn..part robot tu nari ikut max mmg tisya suka..tisya lak lps abis bole lak wat aksi bertinju time turun tgga...

    **bkn OU dh siap ke renovation..TGV tk ok lg la ye kt sana...kalo ke kepong tu mmg tk best la...mcm tk user friendly..cewah...even ada jusco...(tiba2 jusco lak dlm topik ni) hehehe

    ReplyDelete
  2. antara entry yg panjang di blog u ni heheh but i like.. :) jap lg nak skodeng blog abby lah...

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.