Saturday, December 3, 2011

Kem Smart Solat | Pengisian Baik Untuk Anakanda Terchenta!

Kem ni anjuran Kelab Kebajikan Kakitangan UIA PJ. Saya bukanlah ahli kelab sebab saya ahli akademik tapi disebabkan penyertaan terbuka untuk semua so dapatla saya joinkan anak2 saya sekali. Kem ni 2 hari 1 malam, bayarannya sangat murah ya RM20 ajer. Siap makan semua!
Ni antara peserta kem lelaki yang berumur antara 7 hingga 14 tahun. Yang sangat excited!
Pengisian dari fizikal ke rohani. Diajar tentang solat yang betul, mengaji dan Qiamullail. Diberikan juga motivasi kepada anak2 ini tentang pelajaran dan taat pada ibubapa.
Fasilitator dikalangan pelajar2 UIA dan Darul Quran. Dan mereka biasa terlibat dengan mengadakan kem-kem motivasi di sekolah.
Sesi mengaji/hafazan diselia oleh kakak Fasilitator.
Ni lah rupa Anaqi setelah diberikan penerapan nilai2 murni, tentang kasih-sayang ibu bapa. Anaqi yang begitu emo menangis beria-ia (menurut Kak Rose). My Anaqi memang camtu luar jer nampak kasar dan lasak tapi dalam hati penuh bunga :)
Bangun untuk sembahyang Qiamullail pada pukul 4.30am. Ada juga solat hajat diselitkan sama.
Tapi Akid jer yang takleh langsung bangun. hahahaha. Dahler peserta paling muda (6 tahun), liat lak nak bangun pagi!
Bukan main manja Anaqi dan abang fasi. Siap berbaring riba-riba lagik. Huhu.
Semua peserta dan fasilitator...

Jujurnya saya memang suka program macam ni. Pengisian yang baik buat anak-anak. Selain menjadikan abang dan kakak yang sudah berjaya sebagai satu inspirasi. Dilatih untuk bekerja dalam kumpulan, berani ke hadapan dan bergaul sesama rakan. Walaupun saya tidak menghadirkan diri mana-mana sesi di sini tapi saya dikhabarkan setiap perkembangan tentang anak saya. Dan saya begitu teruja mendengarnya.

p/s: Terima kasih buat Kak Rose (penganjur yang dedikasi), kak Yah (masak pulut durian) dan Ustaz Hassan serta isteri (masak kuah kacang dan nasi impit) yang sama2 membantu menjayakan program ini sehingga sukses. Kredit juga untuk Kak Rose sebab menyumbangkan gambar2 di atas.

5 comments:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

memang bagus program mcm ne.. nak masukkan amana nanti bila smapai masanya

Mama Zharfan said...

me pun nak masukkan zharfan bila cuti sek dia dh masuk darjah satu thn dpn :)

Ummi Dania Yasmine said...

I suka juga aktiviti gini tapinya tak terjumpa dekat2 tempat i. Insyaallah next year will join.....psst psst kalau ada lagi sms la.......

mama rifQy said...

sangat sesuai untuk anak!! menareks gileee...awal2 lagi dah dedahkjan diorang ngan akt islamic.mesti die ingat sampai bile2

Hermit said...

malam tu resah gelisah teringat kat 3 dak nih terutama Akid... pergi tgk2 lepas Isyak ok jer, happy tak hengat... rupa2nya gelisah pasal Akid takleh bangun qiamullail... (bikin pecah muka mak bapak je)hehe