Duit bantuan Persekolahan...Dan Macam2 Hal

Tadi saya curik2 masa pergi amik duit RM100 --- duit bantuan persekolahan dari Kerajaan...
Kalau ikut surat dari sekolah amik dari kul 11 sehingga 1 tengahari...
Kelam-kabut nak pergi amik sebab hari jadual mengajar saya penuh...
Sampai sekolah keadaan agak lenggang..
Sampai saya kompius..."bakpe takde nampak ramai mak ayah ni"...
Terfikir2.."ke salah hari kena amik"...

Even kerusi yang disediakan untuk ibu-bapa..memang rata2 saya lalu kat kelas kosong...
So...
senang bagi pihak saya yang memopnyai padat agenda ini..
Masuk di setiap kelas anak tak perlu beratur atau menunggu...

Masa di kelas Yana...
Saya sempat bertanya pada cikgu kelas.."Kenapa tak nampak ibu-bapa?"
Cikgu kelas Yana kata "Ada yang dah amik tapi tak ramai...."

So saya rasa dowang akan datang dalam pukul 12 lebih ...sebab saya datang awalkan (kul 11 lebih)...
Cikgu kelas Yana memberitahu saya yang ramai juga ibubapa yang datang tapi tak amik...sebab kat form tu ada pilihan "nak terima atau tidak"...
Dan ada juga yang "terima" dan sedekah kepada guru kelas untuk keceriaan kelas memasing.

Ooo..ok....
Saya amik sebab anak2 saya semuanya dah excited nak simpan dalam bank :p

Sebab saya nak bawa balik Akid awal saya kena pergi ke pejabat sekolah...
Tengah tunggu guru besar ada seorang wanita bersama anaknya yang sama2 menunggu disitu..
Sebab lama sangat menunggu..
Kami pun berborak...

Wanita ni baru pindah dari Sarawak..
Kira tahun pertama anak die sekolah disini..
Menurut beliau lagik..susah sangat nak melalui pelbagai proses bantuan kerajaan di sini..
Saya peliklah..

Menurut beliau masa kat Sarawak..dowang ada tandatangan borang penerimaan buku teks kat sana. So, tiba2 kena pindah sini...Kuala Lumpur...
Tapi masalahnya sekolah kat sini tak boleh bagi pinjaman buku sebab 
1. surat penerimaan pinjaman berlaku di Sarawak..
2. sekolah ni mempunyai buku teks dari kerajaan sangat terhad (rata2 student memang lebih suka beli buku teks sendiri)...Saya pun pelik...

Macam tak boleh percaya ke...Boleh situasi macam ni berlaku...ish isk

Lepas tu...
Duit bantuan ni pun kena ada pengesahan macam2..sebelum menerima...

Kebetulan wanita ni nak amikkan duit bantuan anak sedara beliau since kakak dan abang iparnya pergi bercuti sambil bekerja di Indon lebih seminngu. Tapi sekolah tak mahu berikan sebab kena ada surat official dari parents...

Die pun bebel kat saya...
So tadah telinga kejap...

Kompius juga dengan citer wanita ni..sebab saya dengar dari satu pihak jer kan...tak boleh buat judgement apa2...

Lepas dah setel urusan di pejabat, amik Akid kat kelas terjumpa pulak wanita ni kat area parking kereta..
Mata dier berair...sambil meluahkan pada saya..

"Ingat dapat duit seratus hari ni boleh pergi Sogo"

Hishhhhhh dalam hati saya terus menjerit..apa ke jadah...
buang masa jer manadah telinga tadi...


Duit bantuan Persekolahan...Dan Macam2 Hal Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on January 23, 2013 Rating: 5

8 comments:

  1. Niat dh lainnn tu yg byk halangannya kottt
    Free jek ye kak ayi dgr luahanhati die :)

    ReplyDelete
  2. HMMMM.....ada hikmah dier tak dapat kot...

    ReplyDelete
  3. emmm dia tak dpt amik lah yer...sek my zharfan memang tak dpt duit bantuan pun...

    ReplyDelete
  4. emmm dia tak dpt amik lah yer...sek my zharfan memang tak dpt duit bantuan pun...

    ReplyDelete
  5. Sekolah anak saya tak dapat pun.

    ReplyDelete
  6. blm merase lg..klu thn dpn ade, blhlah buat simpanan :)

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.