Wednesday, February 20, 2013

Melatah...

Saya ni takdelah kuat melatah...
Jenis yang terkejut-kejut gitew jer...

Cam bila tengok citer yang ada unsur mengejutkan seperti citer hantu...
Ada gaklah berbunyi macam...
"Ya Allah"
"Astaga"
"Oiii terkezeutt"...
"Ohh mak kau"...
"Ohh siutt nyer, tanjat Boboy"--yang ni saya takdernya nak sebut, ngeee

Cam makin lama melatah makin "pelik" bunyinya...

Sebenarnya kalau ikut kepada sindrom melatah lebih kepada penggunaan perkataan yang digemari disebut hari-hari. Cakap perkara ni memang tuding kat diri sendiri. Kalau kita biasa beristifar, mengucapkan kata-kata baik pastinya akan keluar secara spontan dari mulut kita pun kata-kata yang baik.

Cam baru-baru ni..
Masa tu hujan lebat...
Dalam kalut amik my Amani kat sekolah, tiba2 ada cikgu die kat situ terkejut dan melatah...
"Oiiit burik mak hengkau"...
Dengar cam kelakar jugak...

Tapi bila budak seusia Amani yang baru nak masuk 3 tahun bulan 5 ni...
Mestilah kompius dengan makna "burik" itu..
Dok tak abis tanya saya "Mummy, teacher cakap oh boyek mak entau"...
Lagi saya stress bila Amani tanya "Boyek tu nama saper mummy? Kawan Amani takde nama boyek pungg"..

Saya terus tukar topik serta merta, ajak Amani pergi Kafe CFS ni...
Saya :Kita beli air anggur hari ni nak tak?
Amani :Boyekkk lah mummy...
Fuhh seb baek pelat kalau dibunyikan "burit" mahu pecah muka saya kat situ...
Huhuhu..

4 comments:

umi alya said...

laaa.. cikgu tupn sebut le benda len yg lebih berfaedah

Ezna said...

budak2 dia simpan dalam fikiran dia. Tiba suatu hari akan terkeluar bunyi B**** tu nanti. Cikgu dier tu takde ayat lain ker....adeh.....

Mama Zharfan said...

dh mencarut tu ...

Sumijelly Sumi said...

betul tu. memang mcm kelakar..

tapi kalu dengar dek anak2 mereka ikut melatha mcm tu apa perasaan. sbb bila dgr org melatah gitu kita ketawa tp tak tegur..

takut la. kanak2 ni dh terdedah memacam dah....huhhuuh

Sumijelly.com