Thursday, March 21, 2013

Hidangan Yang Dimasak Dengan Penuh Kasih Sayang

Boleh dikatakan setiap hari saya masak...
Kecuali hujung minggu saya jarang masak * malas dan nak makan luar jer kerjanya
Walaupun kekeadang kelas saya habis dekat pukul 6 petang, balik umah gigih jugak memasak.
Selagi ada lauk kat dapur yang boleh dimasak...
Balun jer resepi apapun...
Biasanya saya masak yang simple2...
Paling banyak 4 lauk, tapi biasanya 2 lauk jer...
Cam 2 hari lepas saya masak hidangan di bawah...
Masa yang diperlukan hanyalah 30 minit sahaja... Jangan tak caya, memang kejap jer!
Sayur Pak Choy... sebab sayur ni dah ketot, tak perlu nak potong sangat...
Tumbuk bawang putih dan udang kering, tumis sikit...
Masuk sos tiram dan tauhu jepun...
Saya suka buh sos sotong jugak...
Masuk sayur dan garam secukup rasa.
Ayam perap resepi mak saya...
Perap ayam dengan bawang merah (sebiji), lada hitam, asam jawa (ni wajib), gula, garam, sos tiram dan kicap. Lagi lama lagi sedap... tapi saya nak cepat... lepas gaul2 dengan semua2 bahan tu terus masuk kuali.
Tinggalkan kejap--dah siap... Sedap siyes uolls
Telur dadar simple... tapi saya letak kentang (digoreng dulu), plus mayonis (belajar dengan Sheila Rusly kat TV) dan garam...
Ni namanya masakan campak2 dengan penuh rasa sayang :)

5 comments:

Nana said...

resepi ayam tu lain dari yg lain la nampak sedap gile

Nad MamaZN said...

Btul kata nana..
Nk try resipi ayam tu :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ila suka yg telur tue

Mama Zharfan said...

semua nampak sedap!!

Ezna said...

resepi ayam tu me nak try. cam senang + lain macam. telur dadar me suka yg biasa ajer tanpa mayo sebab me rasa lain sikit rasanya...