Entri Muzium Tentera Darat Versi Saya Lak...

Sebenarnya dah lama menyinggah muzium ni...
Tapi sejak akhir2 ni bila nampak otai blogger up kan entri pasal muzium ni...
Ahem ahem Kak Ina KL dan Kid...
Baru saya perasan... gambor ni berlambak dalam draf. Apsal erkk lupa nak buat entri?

Siyeslah...
Masa my adiks duk suggest untuk pergi melawat muzium ni...
Memang saya tepuk dahi berkali2 "Apakah... apakah... takde tempat lain ke nak pergi?"
Tapi bila sampai jer kat pintu muzium ni... Mulut terus terbukak luas...
Ngam2 kat pintu masuk kawasan muzium...
Sebab jakun tengok 'jet perang'... betulke jet? Kalau salah uolls abaikan ya, hahaha
Anaqi punya semangat nak bergambar kat sini...
Sangat bersih kawasan muzium ni uollls...
Cantik dan terpelihara :)
Bestkan kalau dapat masuk pesawat ni?
Model keta kebal yang kulit muka mereka begitu tebal dan anjal...
Cam film hindustan "Pardes"... Ala2 cam Juhi Chawla kat situ... eeii chaiya... chaiya
Kak heli... sangat strong, ai like 44 kali...
Enjin kot... Bom kot... Ai lupa dah...
Ni cara nak buat jerangkap samar...
Seram kot masuk bilik terowong ni...
Ada ilustrasi macam mana puak PKM ni buat bilik bawah tanah...
Siap ada bilik pembedahan, bilik ubatan... macam2...
Naik bulu roma...
Senapangs......
Ada satu kawasan sebelah muzium...
Dowang tunjuk bentuk khemah (persembunyian)...
Buat trail... Best gakla...
Motor abe askar zaman dolu2...
Ketapi askar yang meninggalkan 1001 kenangan...

Kat tengah2 muzium tu ada monumen yang memaparkan nama perajurit2 Malaysia...
Saya cuma kenal nama Leftenan Adnan jer kat situ...

Banyak yang dapat kita belajar dari sejarah. Tentang peperangan, pengorbanan dan kesetian. Melihat perjuangan perajurit kita mempertahankan kedaulatan negara sememangnya terlalu besar sangat pengorbanan mereka. Kita sebagai pewaris penduduk di negara Malaysia yang sedia aman makmur marilah bersama cuba kekalkan agar keamanan terus terpelihara.

Tiba-tiba terasa darah kepahlawanan ada dalam diri :)

Comments

cre8tone said…
Nice place to hang out in PD.. :) We just went few months ago..
Mama Zharfan said…
me dh pernah pegi sini..few years back
Salma Tayo said…
abah saya suka masuk muzium macam ni.
anak Wan Salleh said…
emir pernah pergi sini.. lawatan sekolah dia
fiezaradzi said…
ada tgk tepi jalan je kan, masa gi PD hari tu.. mmg nampak cantik, tapi tak masuk la pulak..
eyriqazz said…
dah beberapa kali pergi pd, tapi tak pernah2 sempat singgah sini
:: Cik Viva :: said…
Penah pg sini dua kali..best jugak..masa tu otw balik dari pd..

Popular Posts