Pentingnya Menangani Masalah Anak Yang Cerewet Makan

Diberi peluang untuk bertemu dengan Dr. Shaalani Ramachandran, Medical Director of Abbott Nutrition dan Pediatrician, Dr. Chin Wai Seong bersama beberapa blogger parenting lain tidak mudah untuk saya lepaskan. .Apatah lagi diskusi ini lebih membincangkan tentang bagaimana hendak menangani masalah anak yang cerewet makan. Apa jua [erkara yang dibincangkan dalam posting saya kali ini adalah berasas dari pendapat peribadi saya ya**
Sedikit rumusan dari 2 panel hebat yang dijemput...

“Many parents of picky eaters want to ensure their children receive excellent nutrition whether they are at home or away. PediaSure® Complete Liquid with Elite Formulation is scientifically-crafted formulation that provides parents with complete reassurance for their picky eaters, anytime, anywhere.” 
Dr. Shaalani Ramachandran 
Medical Director at Abbott Nutrition

“It is important for parents to be aware of the repercussions of picky eating to a child’s health and the different ways that parents can address these issues to optimise their child’s physical and mental development.” 
Dr. Chin Wai Seong, Pediatrician
Bayak info yang saya dapat dari sesi di sini. Terutamanya tips/tatacara bagaimana menghadapi anak yang cerewet makan ketika waktu makan. Ok, contohnya;
- Kena elakkan gangguan anak terhadap makanan (contohnya memberikan ipad, dll). Kena disiplin time makan semua kena berada di meja. Nak makan atau tidak terpulang tapi maisng-masing kena hadap makanan.
- Masa makan kena berikan limit. Contohnya makan dalam tempoh 20-30 minit.
- Sentiasa memberi contoh yang baik kepada anak-anak.
dan macam-macam lagi...

Apa yang menarik Dr. Chin sering menekankan sebagai ibu bapa kita perlu faham dengan karenah anak kita. Tidak semua anak mempunyai karektor yang sama. Ada yang suka menarik perhatian, suka bersendirian dan sebagainya.

Sebab adakalanya anak itu cerewet makan bukan kerana beliau "cerewet" tapi mungkin ada penyakit lain. Seperti saluran kerongkong kecil menyebabkan setiap kali nak telah beliau terasa sakit.

Sepanjang perbincangan, saya dapati ramai ibu mengalami masalah anak yang cerewet dalam pemilihan pemakanan. Contohnya kebanyakan anak tidak suka dengan sayuran hijau. So, kat sini Dr Chin ada memberi nasihat seperti "Ibu dan bapa cuba menarik minat anak-anak ini, Seperti makan sayur sambil berkata 'wah sedapppppppppppnya sayur in'. Cuba tarik minat anak2 ini beberapa kali". Sehinggakan anak ini punyai rasa ingin untuk merasai sayur yang di makan. Ataupun ibu-ibu mengubah sayuran hijau itu kepada makanan yang lebih menggiurkan.
Dan ini antara cabaran bagi ibu yang bekerja untuk memahami karektor anak dan tabiat pemakanan mereka. Selain daripada kita sebagai ibu cuba mempelbagaikan jenis hidangan setiap hari, memastikan keperluan nutrien mereka cukup diambil juga amat penting.
So inilah yang terbaik, susu PEDIASURE COMPLETE LIQUID,
Lengkap dengan khasiat nutrisi,
Memenuhi keperluan badan anak setiap hari,
Rasanya enak, anak pasti hepi!

#PediaSureMY

Pentingnya Menangani Masalah Anak Yang Cerewet Makan Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on April 16, 2014 Rating: 5

2 comments:

  1. cantiknya gambar bawah sekali tu. but yes, pediasure ni memang best.. Emir suka betul

    ReplyDelete
  2. Salam, mana nk cari erk susu ni?? Harap dapat bantu.. Terima kasih

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.