Thursday, November 13, 2014

5 Cara Untuk Menyelamatkan Anda Dari Kerugian Akibat Kecurian

Masalah kecurian memang bukanlah perkara asing dalam kehidupan kita yang hidup bermasyarakat hari ini. Saban hari, ada sahaja kes kecurian yang dilaporkan. Siyes, menakutkan!

Kisah benar berlaku di kejiranan rumah saya (gambar dari whatsapps)..
Tentang keCURIan..

Kejadian berlaku ketika salah seorang jiran (seisi keluarga) tiada di rumah.
Sekumpulan lelaki warga Amerika Latin memecah masuk rumah jiran, cara operasi kecurian.; seorang tunggu dalam kereta manakala empat lagi lelaki bertindak memasuki rumah :(



 
Di hari kejadian, tidak ada sesiapa pun di kawasan kejiranan yang sedar tentang kehadiran pencuri di kawasan perumahan ini. Mujurlah rumah jiran yang dimasuki pencuri mempunyai CCTV. Dengan adanya CCTV yang dipasang, secara tidak langsung dapat merekodkan segala aktiviti pencuri ini. Waktu, tarikh dan masa juga dapat direkodkan. Dan kita boleh lihat dengan jelas aktiviti pencuri ini bila berada didalam rumah yang mereka masuki.

*****************************

So, melihat situasi kecurian semakin meruncing di negara kita ini. Saya nak cadangkan 5 cara bagaimana untuk menyelamatkan diri kita dari mengalami kerugian melampau akibat dari kecurian yang berlaku.

1. Perlu ada pemasangan CCTV.

Seperti jiran saya, rumah beliau adalah yang pertama dari persimpangan masuk. Segala kenderaan yang keluar masuk ke kawasan perumahan boleh dilihat dengan jelas dari CCTV yang dipasang. Dalam kes kecurian rumah beliau, bukan setakat dapat dirakamkan rupa pencuri bahkan kereta berserta nombor plat juga boleh dilihat (biarpun agak kabur).  Dan segala rakaman yang telah dirakamkan boleh dijadikan bahan bukti penting ketika membuat laporan polis.


2. Pondok Pengawasan Pengawal Keselamatan

Disarankan untuk setiap lot rumah kediaman, perlu ada pengawal keselamatan bagi mengawasi kawasan perumahan. Ini adalah "optional". Keperluan pengawal ini sangat penting dan amat diperlukan terutama ruamh kediaman yang jenis strata (seperti apartmen dan kondominium). Dengan kadar bilangan penduduk yang padat, dan aktiviti seharian keluar masuk premis, seharusnya keperluan pengawal keselamatan adalah sangat tinggi.


3. SMS Balik Kampung Rakan COP
SMS ke Rakan COP ketika anda hendak berjalan jauh seperti pulang ke kampung. Ini bagi memberitahu balai polis paling berdekatan dengan rumah anda, tentang status rumah anda yang tiada orang menghuni untuk sesuatu tempoh.

4. Memberitahu Jiran Tentang Status Anda Yang Tiada Di Rumah
Jiran adalah orang yang paling dekat dengan kawasan rumah kita.Dengan memberitahu jiran tentang ketiadaan kita dan meminta mereka untuk memerhatikan keadaan rumah. Ini adalah penting kerana jiran adalah orang yang dekat dengan kawasan premis yang kita duduki.Sikap keprihatinan sesama jiran dapat membantu mengurangkan masalah kecurian agar terus berleluasa.


5. Mengambil Pelan AIG "Snatch Theft Insurans"

Terdapat 3 perkara boleh insurans-kan dalam  AIG "Snatch Theft Insurans"
Samada ianya adalah:-

 Cash Recovery, including ATM Withdrawall

Personal Valuables 

 
Medical Expenses

Satu langkah terbaik untuk jangka masa pendek dan panjang. Apabila kita mengambil insurans ini, secara tidak langsung kita telah menginsuranskan semua barangan yang dicuri, dan memberi jaminan kepada kita agar tidak mengalami kerugian yang melampau.

Yang menariknya tentang AIG Snatch Theft insurans ini antaranya :)

Hassle Free Claim Process - Hanya buat laporan polis

Safeguard Cash & Personal Valuables - Termasuklah "wang", barangan kemas, jam, telefon pintar dan lain-lain

Feel Safe Withdrawing Your Money From the ATM - Penggantian semula wang yang hilang yang dikeluarkan ketika berlakunya kecurian.

Flexible Packages - Termasuk "monthly packages" & pemberian diskaun "family packages"

Protect Yourself & Your Spouse - Penjimatan premium sehingga 25%

Fraudulent charges - Sehingga RM15,000 ( coverage for any monetary loss suffered by you as a result of identity fraud)

Identity theft - Sehingga RM30,000 legal fees ( coverage to resolve the identity fraud )

* Coverage adalah berbeza mengikut pelan dan polisi.

Dengan kadar yang dikenakan serendah 83 sen setiap hari untuk perlindungan 24 jam..

Melindungi anda dari kerugian ketika berlaku keCURIan ketika berada didalam rumah mahupun di luar rumah. Dengan kadar insurans yang tetap setiap bulan tanpa kenaikan secara tiba-tiba. Senang dan mudah, tanpa perlu anda mengisytiharkan pemilikan harta yang ada didalam rumah.

Apa uolls tunggu lagi, untuk keterangan lanjut boleh layari..

https://www.aig.my

ataupun terus ke...


AIG Malaysia Insurance Berhad
Level 18, Menara Worldwide
198 Jalan Bukit Bintang
55100 Kuala Lumpur

Walk In -Kaunter servis : Level 17

Talian boleh dihubungi:
Toll Free 1800-88-8811 (within Malaysia)
General Line 603-21180188
Fax 603-2118 0288
Email AIGMYCare@aig.com

Waktu Operasi
Isnin - Jumaat, 9pagi hingga 5petang (kecuali cuti umum)

5 cara hanya cadangan,
Untuk mengelakkan mengalami kerugian,
Kemalangan dan kecurian adakalanya tidak boleh dielakkan,
Kita perlu BIJAK mengambil langkah persiapan demi kesejahteraan diri, famili dan kejiranan!

4 comments:

Mama Zharfan said...

bagus amik apa2 insurans pun..tp tulah..monthly money commitment kan..

Mazni said...

Info yg bagus. Kena cari duit banyak ni utk sign up insurans perlindungan pecah rumah.

Falsya said...

skang nie takut bende2 gini la..kadang kite dh lock semua pintu tingkap tp die masuk ikut atap..adehhh..

Merlyn Hasshim said...

area rumah saya adalah kawan panas, to be specified sebelah rumah saya sendiri. bayangkanlah jiran sebelah rumah kena rompak wooo. sah-sah kita terkena tempiasnya.Tapi kami masih bertahan. Tips dia. Sapa pernah pergi rumah saya tahulah mcm mana keadaan luaran rumah. macam rumah tak siap dengan tong cat, cornice, grill pintu dekat luar. Cat pun tak bertukar. Pintu pagar berkarat mcm apa. Memang saja kami biarkan macam tu. kalau balik kampung , kunci tinggal dekat jiran. so anything mmg jiran alert la. Tapi kalau kita ni jenis kera sumbang tak nak bergaul dengan jiran, susah jugak kan. bila rumah kena naik baru carik jiran.. huhuhu