Thursday, December 4, 2014

Bali : Moh Membeli Perak Ler Kite

Bali sememangnya sangat terkenal dengan seni kraftangan...
Selain dari seni tenunan dan ukiran kayu...
Seni kraftangan perak juga antara menjadi tarikan pelancong yang datang ke sini,

So, sepanjang percutian di Bali... ai dah famili sempatlah mengunjungi ke perusahaan membuat barangan perhiasan dan kraftangan daripada perak.
See mak cik ni... begitu tekun sekali. Ai nak borak2 pun segan...
Tapi sempatlah jugak saya berbual dengan mak cik ni. Ahem, rupanya beliau dah terlibat dalam menghasilkan barangan daripada perak lebih 20 tahun lamanya. Hebat :)
Terperinci sangat kot, nak hasilkan barangan kraf dari perak...
Kena ada kesabaran yang tinggi...
Antara barangan perak yang dihasilkan oleh mak cik ini.
Yang merah tu macam biji saga, kan?
Ni antara mesin yang digunakan dalam industri kraftangan perak.
Siyes, ai ada tanya nama mesin ni...
Tapi balik Malaysia ai lupa dahhhh, hehe...
Ruang kerja juga agak klasik...
Biarpun peralatan yang digunakan tidaklah moden mana.
Tapi penghasilan kraftangan perak ini benar-benar menarik mata yang memandangnya.
Ni antara pekerja termuda...
Mewarisi ilmu pertukangan perak dari bapanya...
Cara ketuk perak memang kena skil, tidak boleh terlalu kuat dan terlalu pantas.
Pehhhh... memang kena banyak sabaq...
Nak hasilkan sesuatu kraftangan perak biasanya bukan dalam kuantiti yang banyak. Ianya bergantung kepada jenis barangan yang dihasilkan, semakin kompleks hendak dihasilkan, semakin lama masa yang diperlukan.
Ni rembatan saya di kedai menjual perak ini...
My Dedet hadiahkan hehehehehehehehehe...
Tawar-menawar sehingga dapat potongan 50% uolls...
So harganya dalam RM80 lebih duit Malaysia...
Murah, kan? :)
Antara seni kraf perak yang dipamerkan di sini...
Yang membuatkan My Ameer begitu kagum sekali...
Dedet actually sempat sumbat dia dalam mulut jaws itew...
Membuli anak... Ahaks...
Muka orang hepi dapat barang free hadiah dari cik somi...
Bukan main senyum begitu manis sekali :)

OK... jangan lupa baca next entri pasal percutian di Bali. :)
Besoook ajo!

No comments: