Dutch Lady Smart Steps, Pelajari Tentang Pilihan Nutrisi Terbaik Membantu Meningkatkan Potensi Tumbesaran Anak

Memiliki anak yang sedang membesar menjadikan saya begitu teruja untuk mempelajari serta mendapat pelbagai tips terutama dari segi pemakanan yang dapat menyokong tumbesaran mereka.


Ini terutamanya:-
~  Pengetahuan mengenai perhubungan antara tahap IQ dan nutrisi (menerusi kajian yang dijalankan oleh SEANUTS )
~ Perkembangan mental/kognitif kanak-kanak
~ Nutrisi yang diperlukan untuk perkembangan otak kanak-kanak
~ Bagaimana peranan ibu-bapa membantu perkembangan mental kanak-kanak


Untuk pengetahuan uolls, workshop SMART Steps ini dihadiri beberapa pakar yang berkaiatan dengan dunia kanak-kanak. Antaranya seperti:
Psikologi - Dr. Alvin Ng Lai Oon,Cognitive Developement Investigator For Seanuts Malaysia
Nutrition - Prof. Dr Poh Bee Koon, Pricipal Investigator For Seanuts Malaysia
Paedetrik - Dr. Yong Junina Fadzil, Consultant Paedetric

Perantara  : Nana Mahzan :)

Setiap anak mereka mempunyai karektor tersendiri.
Seperti yang sangat disyorkan oleh Prof Dr. Poh yang mana ada menekankan kalau kita sebagai ibu-bapa mahukan "Work-life balance". Kanak-kanak pun perlukan juga.

Ini maknanya selain kehidupan mereka yang terikat dengan pembelajaran, bermain dan sebagainya. Keperluan mendapatkan makanan yang seimbang dan cukup setiap hari adalah sangat penting :)

 Memandangkan saya punyai 6 anak. Jadi saya perlu tahu perkembangan mental megikut usia. Contohnya pada sekian2 usia kanak-kanak ini sepatutnya sudah boleh melakukan beberapa aktiviti samada melalu penglihatan, perbuatan dan pendengaran.

Saya masih ingat lagi Dr. Yong Junina mengingatkan pada ibu-bapa supaya lebih kerap menghabiskan masa bersama anak-anak. Cuba memahami dan melihat perkembangan mereka. Ini kerana ibu-bapa adalah orang yang sepatutnya paling dekat/pertama melihat perubahan anak.

Contohnya: Anak itu sangat pendiam. Seusia 5 tahun (katakan), tidak banyak cakap, tidak banyak respon. Mungkin dalam kes ini perangai yang diwarisi/genetik (sebab ayah atau ibu yang sangat pendiam), atau mungkin juga anak ini ada masalah dengan anggota badan. Contohnya beliau ada masalah pendengaran. Jika ibu-bapa dapat mengesan awal, mungkin kita akan dapat membantu kanak-kanak ini terlebih awal (melakukan terapi dan sebagainya)

Tapi bila kita kaitkan dengan tumbesaran, pemilihan nutrisi yang betul sangat membantu kepada perkembangan kognitif kanak-kanak. Keperluan nutrien yang diperlukan oleh kanak-kanak boleh dilihat pada gambar slide di atas ini ya!

Contohnya vitamin D kita boleh dapat zat ini melalui aktiviti anak kita di luar. Dari sinar cahaya :) Kita tidak perlu beraktiviti secara melampau, ketika panas terik dan sebagainya. Cukuplah jika anak kita dapat meluangkan masa bersama anak di luar rumah selama 10 minit di waktu petang. Ini bagi memastikan keperluan vitamin D dapat diserap ke dalam tubuh.

Vitamin A, kita boleh dapatkan dari sayuran seperti lobak merah. Sebab tu kalau orang tua dulu-dulu, selalu memjuk anak mereka dengan berkata "Hai anak kalau nak mata cantik makanlah lobak merah banyak-banyak"...So anak pun makan lobak semata kerana nak mata cantik. Dan ini ada betulnya sebab lobak merah kaya dengan vitamin A uollls..heheh

Pembelajaran juga bukan terhad melalui pembacaan semata. Jika kita bawa anak-anak berjalan kita nampak sayuran hijau...
Kita boleh tanya : Apa itu?
Untuk apa?
Warna dia apa?
Dia bagus untuk apa?
*Kalau nampak 2 batang sayur..boleh tanya "Berapa sayur yang adik nampak?"

Gitewww
Tidak cukup dengan perkongsian sahaja, kami ibu-bapa yang menghadiri turut berpeluang melontarkan sebarang pertanyaan dan permasalahan mengenai dunia kanak-kanak terutama tentang nutrisi :)

 Selesai perbincangan bersama pakar, anak-anak yang menghadiri turut menyertai bengkel khas iaitu "Speed Smart".

Ok, mesti uolls nak tahu apa itu Speed Smart??
Ianya adalah satu latihan yang mana mempraktikkan sesuatu kemahiran secara berulang-kali dalam masa yang singkat/terhad.

 Contohnya, soalan matematik sebelah kiri lebih senang diselesaikan bukan? Jika kita bandingkan dengan soalan di sebelah kanan.

Kenapa??
Nak tahu..kena baca sampai abis..daaaa


 Di bengkel dibahagikan beberapa bahagian mengikut usia yang besesuaian..

Diuji kanak-kanak untuk melakukan satu aktiviti alam masa 3 saat..
Diulang sehingga 3 kali...
Dan didapati kanak-kanak ini mampu membuat lebih daripada sebelumnya...

 Apa yang saya boleh kongsikan idea dari Dr. Alvin ini ialah...

Jika kita nak buat satu aktiviti bersama kanak-kanan (terutama yang dari 1 tahun hingga 6 tahun), ianya tidak perlu terlalu lama untuk satu perkara.

Contohnya, hari ini My Amani nak mewarna...
Saya bagi dier warna gambar..
Dan Amani kena warna untuk masa 5 minit...
Sepanjang Amani mewarna saya kena sokong beliau mewarna dengan pantas dan cantek...seperti "Cepat Amani, kaler ni...see cantek...ok buat lagi..teruskan.."
Cukup 5 minit ~Siap atau tidak siap, my Amani kena berhenti...
Rehat sekejap...
Kemudian boleh sambungkan de ngan aktiviti lain yang bukan mewarna...
Contohnya menyelesaikan kira-kira dengan mudah...

Mesti uolls pelikkan..
Kerja mewarna yang tak siap tu macam mana pula?

Ok..kerja yang tak siapkan seeprti mewarna tu kita boleh sambung hari esok..
Dan kita akan perasan, semakin hari..biarpun masa diberikan singkat, anak kita akan menunjukkan potensi yang mana beliau boleh melakukan "LEBIH" lagi dalam masa yang singkat..

Katakan hari ini dalam tempoh 5 minit beliau hanya boleh jawab 3 soalan matematik..
Hari esok dan seterusnya beliau boleh jawab lebih dari 3 soalan dalam masa 5 minit..
Dan ianya akan meningkat masa ke semasa...
 Kenapa penting melakukan perkara berulang dalam masa yang singkat..

Ini bagi mengelakkan anak kecil kita berasa jemu melakukan perkara yang sama dan beterusan dalam masa yang lama.

Dengan sokongan ibu-bapa yang menyokong aktiviti pmbelajaran mereka nescaya kanak-kanak ini dapat beraktiviti dengan aktif dan ceria tanpa ras atertekan dan paksaan..

Yang penting ianya membantu meningkatkan keupayaan kanak-kanak berfikir dan menyelesaikan masalah dengan cepar kerana ianya dilatih secara berulang2 dalam masa yang terhad/singkat :)

Anak diibaratkan kain putih yang bersih, dan sebagai ibu-bapa kitalah yang mencorak dan mewarnai anak kita...

Pemilihan nutrisi yang baik sangat membantu tumbesaran dan perkembangan kognitif anak dan sekaligus mereka akan membesar dengan bijak!

Dutch Lady Smart Steps, Pelajari Tentang Pilihan Nutrisi Terbaik Membantu Meningkatkan Potensi Tumbesaran Anak Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on January 26, 2015 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.