Tips Untuk Pastikan Anak Kita Perolehi Cukup Nutrisi Ketika Seharian Berpuasa

Untuk mengejutkan anak-anak saya bangun sahur bukannya mudah ya!

Bayangkan saya punyai 5 orang yang sudah mula berpuasa. Setiap kali mengejutkan mereka untuk bersahur benar-benar menguji saya. Ada yang menangis ketika dikejutkan, ada yang bangun dan sambung tidur di bilik air, ada yang tidur di depan juadah bersahur dan pelbagai lagi karenah yang mencuit hati.

Mendidik anak berpuasa sememangnya sangat digalakkan dalam Islam. Bermula seawal pagi iaitu sebelum azan subuh sehinggalah waktu Maghrib, menuntut anak kita menahan lapar dan dahaga lebih 12 jam lamanya. Jadi, sebagai seorang ibu saya bertanggungjawab untuk memastikan anak saya memperolehi cukup keperluan nutrisi. Saya perlu memastikan anak saya mengambil hidangan yang berkhasiat setiap kali waktu bersahur.
Yup! Saya memilih minuman yang kaya seratnya yang tersendiri iaitu Horlicks buat anak saya.
Anak saya Amani, memang sangat sukakan rasa Horlick ini. Apatah lagi Horlicks®, ''The Growth Nourisher", adalah minuman berkhasiat yang diperbuat daripada gandum, susu dan barli malt. Ianya membekalkan 23 vitamin dan mineral penting untuk keperluan khasiat seharian yang sihat untuk seisi keluarga.
Contohnya seperti saya menyediakan "spaghetti kari" bersama dengan secawan Horlicks untuk juadah sahur. Memang set hidangan ini menjadi kegemaran anak-anak saya :)
Berbeza dengan Afiq Ziqry anak saya yang ke-empat berumur 8 tahun. Beliau suka minum bancuhan Horlicks bersama serbuk beras perang.
Saya cuma tambah dalam 2 sudu beras perang ke dalam cawan.
Gaul rata...
Dan minum dengan penuh teruja...

Dengan pengambilan makanan berzat cukup keperluan nutrisi, membantu perkembangan tumbesarannya biarpun berpuasa seharian.

Bagi mengalakkan ibu-ibu dalam menyediakan juadah sahur yang  berkhasiat Horlicks telah melancarkan kempen #SahurdenganHorlicks di FB Horlicks. Pelbagai resepi boleh dijadikan inspirasi dan para ibubapa juga boleh menyertai peraduan "Kongsikan Pengalaman Bersahur" dan berpeluang memenangi 12 pek Horlicks Chocolate Malt. 5 pemenang akan dipilih dan memenangi hadiah yang merupakan bekalan Horlicks selama setahun. Menarik, bukan?


Tips Untuk Pastikan Anak Kita Perolehi Cukup Nutrisi Ketika Seharian Berpuasa Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on July 13, 2015 Rating: 5

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.