6 Rahsia Untuk Jantung Yang Sihat

Isu global yang harus kita ambil berat:-
  • Heart diseases remain the number one cause of death globally
  • 31.1% of all global deaths or 17.7 million deaths in 2015 were caused by heart diseases[i]
  • Several behavioural risk factors identified by the World Health Organization that contribute to cardiovascular diseases (CVD) are: tobacco use, unhealthy diets and obesity, physical inactivity and harmful use of alcohol
  • In Malaysia alone, CVD has been the leading cause of death in the past 30 years
  • 45% of Malaysians are at risk of getting heart diseases
********

Penyakit jantung adalah antara pembunuh no. 1 di Malaysia. Dan sebenarnya kebanyakan pesakit yang mengalami masalah jantung adalah disebabkan gaya hidup mereka sendiri. Dan pihak IJN bersama Phillips Malaysia untuk 3 tahun berturut-turut telah menganjurkan Kempen  Pendidikan FATCHECK bagi menyampaikan dan mendidik masyarakat tentang penjagaan jantung agar sentiasa sihat.

 Terdapat 6 Rahsia Untuk Mendapatkan Jantung Yang Sihat

1. Sentiasa mengekalkan gaya hidup sihat seperti bersenam
2. Tidak merokok
3. Mengawal stress dalam kehidupan harian
4. Sentiasa membuat pemeriksaan diri
5. Makan makanan sihat
6. Sentiasa menyediakan makanan yang rendah lemak (seperti emmasak menggunakan air-fryer)


Majlis pelancaran "6 Secrets for a healthy heart" telah dirasmikan oleh Yang Berbahagia Dr Aizai Azan bin Abdul Rahim (Chief Clinical Officer IJN).

Saya sempat juga belajar resepi Hainanese Chicken Chop dari Chef Marina Mustafa cara penyediaan hidangan enak tapi kurang kolestrol . Menariknya cara penyediaan memang mudah. Ms Mary Easaw (Chief Dietitian IJN) turut berkongsi beberapa infomasi tentang diet pemakanan sepanjang demonstrasi dijalankan.

 Ini adalalah resepi untuk penyedian Hainanese Chicken Chop. So uolls bolehlah mencuba ya :-)

Pelbagai aktiviti diadakan untuk para media sepanjang majlis pelancaran kempen diadakan. Apa yang penting kita perlu mengambil berat tentang kesihatan fizikal dan mental diri kita. Sentiasa mengamalkan gaya hidup yang sihat dan mengambil hidangan yang lengkap nutrisi setiap hari. Kurangkan pengambilan makanan berkolestrol tinggi terutama yang berlemak. Saya juga belajar cara senaman ringkas yang boleh diamalkan setiap hari.

Moga kita boleh manfaatkan 6 rahsia yang dikongsi agar jantung sihat dan kita hidup lebih berenergi!

Comments

Popular Posts