Pelbagai Pilihan Minuman Menarik di Mon Chaang Thai Tea by Chapayom

Bagi peminat minuman Thai Tea dan sewaktu dengannya pasti akan teruja dengan pembukaan dengan outlet Mon Chaang Thai Tea by Chapayom berdekatan dengan AEON (Tingkat Bawah) Sunway Piramid. Untuk pegetahuan semua ini merupakan outletnya yang kedua di Malaysia. Untuk yang pertama adalah di Menara Citibank Kuala Lumpur.

Saya difahamkan Mon dalam bahasa Thailand bermaksud 'mendamaikan' (calmness, peace), manakala Chaang adalah simbolik kepada panggilan gajah. 

Mungkin untuk minuman Thai Tea kita sudah kenal dan pernah menikmatinya. Menariknya di Mon Chaang terdapat pilihan yang lain lebih bervariasi, antaranya seperti  Thai Milk Grean Tea, Thai Milk Red Tea, Thai Milk Rose Tea, Thai cocoa, Thai lime Rose Tea dan pelbagai lagi.

Dijual secara panas, sejuk ataupun 'ice blended'. Terpulang mengikut citarasa masing-masing. Bagi saya jika waktu pagi saya akan lebih suka yang lebih panas, manakala untu tengahri , petang atau malam saya lebih suka yang sejuk. Namun ianya bergantung kepada 'mood' yang ingin kita inginkan ketika menikmati air tersebut.

Penyediaan juga agak pantas, ini kerana staff yang dilantik semuanya telah terlatih menyediakan bancuhan minuman mengikut standard yang telah ditetapkan.

Uniknya air teh di Mon Chaang, ianya menggunakan serbuk teh asli, originaliti dari Thailand. Ini adalah 3 serbuk daun teh yang digunakan dalam pembuatan air minuman di Mon Chang iaitu Red Tea, Green Tea dan Rose Tea.

Secara personal saya amat menyukai rasa Thai Milk Rose Tea. Ianya bukan sahaja hhebat dari segi rasa bahkan baunya juga cukup harum seperti bunga ros. Paling penting ianya dihasilkan dari sumber semulajadi yang asli (bukannya dari bahan tiruan dan sebagainya).

Begitu juga dengan Thai Milk Green Tea yang sememangnya menjadi kesukaan my Yana. Bagi Yana air minuman Green Tea disini antara tersedap yang pernah beliau nikmati.



Ini adalah signature minuman yang paling popular di Mon Chaang ~ Thai Milk Red Tea

Favourite my Ameer Thai Cocoa :-)

Selain daripada minuman Thai Tea, kudapan yang berasaskan ikan turut ditawarkan di outlet Mon Chaang. Snek ikan yang ditawarkan dengan pelbagai jenis perisa ini memang enak!

Snek ikan perasa seaweed antara yang menjadi kegemaran saya. Dan ianya semua adalah dari Thailand.

Saya tertarik dengan kerepek ikan ini yang rupanya seakan keropok lekor yang dihirs nipis tetapi ianya lebih enak mungkin sebab kerana ianya telah dikomersialkan dalam bentuk yang lebih menarik. Terdapat juga set yang dijual secara kombo iaitu satu snek bersama pilihan air. Dan ini adalah lebih berbaloi.

My Ameer yang sempat bergambar dengan Adrian Tan selebriti yang hadir bersempena dengan pelancaran outlet terbaru Mon Chaang di Sunway Piramid baru-baru ini.

So, uolls nak cuba minuman Thai Tea yang hebat resepi original dari Thailand bolehlah singgah di Mon Chaang Sunway Piramid ataupun di Menara Citibank KL.

Sekali cuba, pasti nak lagi..gitewwwwwwwwwww
Pelbagai Pilihan Minuman Menarik di Mon Chaang Thai Tea by Chapayom Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on January 21, 2018 Rating: 5

20 comments:

  1. Kena turun KL bru dpt merasa minuman ni.. Tgk kak share pun rasa terliur nak mencuba..

    ReplyDelete
  2. Comelnya jejaka dalam gambar terakhir tu. Ingatkan artis Kpop manalah tadi. By the way, Thai green tea memang minuman trendy terkini. Memang sedap dan pekat green teanya

    ReplyDelete
  3. Suka Thai tea sebab rasa dia sedap. Memang kena gi try tempat ni.

    ReplyDelete
  4. Wah kak banyaknya pilihan Thai Tea yg ada.. Nampak sedap

    ReplyDelete
  5. Thai Mocah tu nampak sedap je.. rasa nak try je.. kalau kat Setapak ada cawangan tak..

    ReplyDelete
  6. sedapnya sedapnyaaa! rugi betul tak pergi harituu...ade kecemasan :(

    nak cuba la nnt kalau ade kat area sana!

    ReplyDelete
  7. Ni kalau saya pergi ni, nak cuba thai chocolate tu. Nama menu nampak sedap. Eh sebenarnya kalau ada apa-apa nama chocolate memang saya nak sangat cuba

    ReplyDelete
  8. first time dengar nama kedai ni. selalu duk makan kat boat noodle je klu nak thai iced ea ni. Nanti boleh try la kat sini, nmpk sedap jugak

    ReplyDelete
  9. First time dengar kedai nie. Kena try jugak nie. Nampak menarik n menyelerakan.

    ReplyDelete
  10. First time dengar dan tak pernah try lagi..boleh la cuba kalau ke Sunway Pyramid nanti

    ReplyDelete
  11. Thai Milk Red Tea is so tempting 😍😍 tempat paling disukai oleh penggemar tegar teh susu. Hihi. Thanks for the suggestion ! ☺

    ReplyDelete
  12. Memang Rawlins akan ambil yang Thai Milk Tea tu - kegemaran tu tau! Untunglah dapat bergambar dengan selebriti ye. Hehe

    ReplyDelete
  13. I love Thai Milk Tea.. and this one seems tempting for sure... must go try

    ReplyDelete
  14. I really enjoyed their tea, it was really good. My favorite was the rose tea.

    ReplyDelete
  15. Makin famous thai tea ni kan? Nak cr jugak even xla suka tea susu tp belum cuba belum tau

    ReplyDelete
  16. Mon Chaang ~ Thai Milk Red Tea paling popular yea must try .... fav i juga ni

    ReplyDelete
  17. Ada macam-macam jenis teh . Nak ke ke kl lah kalau nak rasa semua ni ..

    ReplyDelete
  18. Viral air Thai pulak eh sekarang. Dah senangm pencinta air Thai tak perlu kesana untuk rasa air ni.

    ReplyDelete
  19. sedapnya kalau dapat minum ni. makan pula dengan makanan Thai. macam duduk kat Thai je rasa ;)

    www.maisarahsidi.com

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.