Taste Australia Menganjurkan Kempen"Celebration of Flavours" Bersempena Dengan Musim 'Summerfruits"

Musim 'summerfruits' di Australia kembali lagi. Kemeriahan pelbagai rasa buahan istimewa menambah kegembiraan terutama buat mereka yang memang menggemari buahan dari Australia. Selain enak dinikmati begitu sahaja, buahan musim panas Australia juga hebat dijadikan bahan dalam hidangan terutama seperti pencuci mulut.

Kempen "Celebration of Australia" telah dianjurkan oleh Taste Autsralia di AEON Kepong Mall pada 17 Januari 2019. Untuk pengetahuan semua Taste Australia adalah organisasi yang bertanggungjawab untuk mempertengahkan buahan musim panas ini termasuklah dari segi jualan dan pemasaran buahan yang dieksport.

 Menurut Mr Liew Kow Cheng (Business Development Manager of Austrade Malaysia);

"These fruits can enjoyed in so many different ways. They are perfect as snacks o their own, sliced up in fruit or leafy salads, delectable in baked and fresh desserts, perfect with creamy ones, great stewed, grilled, poached, baked and sauteed and make excellent jams, chutneys, pickles, compotes and sorbets. It combines beautifully with so many recipes creating a joyous celebration of flavours".



Buahan seperti pic, aprikot, 'nectarine' dan plum sememangnya sangat kaya dengan nutrisi. Apatah lagi dengan kehadiran Tahun Baru Cina tidak lama lagi, menikmati buahan seperti ini juga adalah simbolik kepada kesejahteran dan kemakmuran.


 Buah aprikot ini sememangnya 2.5g gula semulajadi untuk satu 'serving'. Tak ada lemak dan kaya dengan vitamin C yang boleh membantu untuk sistem imunisasi badan dan perkembangan otak.

Ini pula buah 'nectarine'. Ianya didatangkan samada jenis kuning mahupun putih. Selain daripada kaya vitamin C, buahan ini juga mempunyai 23g fiber yang boleh merendahkan kolestrol.

Chef Abang Brian turut hadir di majlis pelancaran dan membuat 2 demonstrasi masakan yang mudah dan enak. Di mana kita sendiri boleh mencubanya di rumah.

Menurut Chef Abang Brian;

"The flavours of these stone fruits are incomparable - some sweet, some tart and the combined flavours in a recipe such as Yee Sang is simply divine"


Antara hidangan yang boleh menggunakan buahan musim panas Australia seperti Yee Sang dan juga pencuci mulut 'Romantic Peach and Chocolate Trifle'.

Romantic Peach and Chocolate Trifle

Jelly
2 cups water
1 cup fresh white nectarine juice
3 tbsp gelatine
2 tbsp caster sugar
4-6 peaches, each cut into 8 wedges

Almond Crumble
1 cup all-purpose flour
3 tbsp sugar
1/4 teaspoon freshly grated nutmeg
1/2 cup sliced almonds
6 tbsp unsalted butter, cut into cubes
1 tsp of salt

White Chocolate Cream
100g white chocolate, chopped
75ml thickened cream
250ml thickened cream, whipped

500g of chocolate swiss roll
red plums pitted, and cut into half

For topping
350g topping cream, whipped
2 peaches, cut into wedges and slightly bruleed
Red plums and black plums, to decorate
Mint leaves

Celebration of Colours Yee Sang

Components of Yee Sang
1/2 packet popiah skin, cut into strips and fried
50g White nectarine, sliced
50g Yellow nectarine, sliced
50g Black plum, sliced
50g White peach, sliced
50g Yellow peach, sliced
100g taro, peeled, cut into cubes and fried
100g sengkuang (jicama), shredded
80g daikon, peeled and shredded
1 carrot, peeled and shredded
1/4 cup cilantro, chopped
10 slices picked ginger, sliced

To serve
1/2 tsp five spice powder
1 tbsp toasted sesame seeds
50g smoked salmon
1 tbsp lime juice

Dressing
80ml hoisin sauce
80ml apricot + red plum compote
2 tbsp honey
2 tbsp water
1 tsp sesame oil
1 pinch of salt


 Buah musim panas dari Australia ini juga sesuai dijadikan sebagai cenderahati untuk diberikan kepada orang yang tersayang terutama sebagai buah tangan di musim perayaan. Korang boleh dapatkan buahan segar ini di Jaya Grocer, Village Grocer dan pasaraya AEON.

Taste Australia Menganjurkan Kempen"Celebration of Flavours" Bersempena Dengan Musim 'Summerfruits" Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on January 19, 2020 Rating: 5

16 comments:

  1. Antara banyak negara i pergi, I memang suka kalau dapat ke Australia. I pernah rasa apple dia beli kat pasar. Sedap sangat Ayu....crunchy sangat!

    ReplyDelete
  2. uniknya yee sang guna buah buahan australia! Sesuai untuk vegetarian dan suka manisan buah. Terliur tengok Romantic Peach and Chocolate Trifle dia. Nyummm!

    ReplyDelete
  3. Rawlins paling tertarik pada yee sang buah-buahan tu! Bestnya la.
    Pastu tambah petis sikit, tambah crunchy salmon skin - perghhhhh

    ReplyDelete
  4. Buah-buahan from Aussie ni, memang haish nampak sedap sangat2!Geram tengok peach tu, confirm manis tu! Kalau buat dessert pun sedap!!! yang paling taksangka boleh buat Yee Sang!

    ReplyDelete
  5. Produk3 dari australia ni konfirm kualiti tiptop. Tapi harga pon mahal sikit kan. Berminat nk dptkn prenium apricot tu la

    ReplyDelete
  6. senang nak makan buah australia sekrg.Beli dekat aeon je..memng bagus la kalau bagi hadiah buah ni..banyak khasiat dan nutrisi

    ReplyDelete
  7. Sedap dapat makan buah2an luar negara ni, rasa dia lain macam sedap. Tapi kalau sis lah kan..beli je apa2 buah kalau nampak..tak kira dr mana, janji sedap sb sis ni bukan kaki makan buah..hehehe

    ReplyDelete
  8. Teringat adik yg penah keje petik buah kt sana. Buah ni ada musim die je petik. Sbbtu mahal. Hehe. Tapi btul la sbb kualiti kan.

    ReplyDelete
  9. semuanya sedap2 belaka, especially buah peach tu, terasa nak beli kejap lagi

    ReplyDelete
  10. Buah buah dari Australia memang sedap dan fresh. Kalau beli dan guna buah ni semua dalam masakan terutamanya dessert memang sedap yakmat.

    ReplyDelete
  11. Sedapnya lahai nampak buah peach tu hahah tu buah kegemaran saya tu kak! Ada pulak disertakan resipi..ok leh terus ke dapur nampaknya ni haha

    ReplyDelete
  12. Sedapnye kek dia tu. Buah buahan dia pon nampak fresh. Terliur tengok kek.

    ReplyDelete
  13. Besrnya buah2 dari Australia sana.. Buah diorg fresh2 kan.. N tak risau la pakai pengawet teruk2 sgt mcm 1 negara ni kan

    ReplyDelete
  14. saya suka buah buahan mcm ni. sedap dan berkhasiat. nak cari lah kat aeon nanti. hehe/

    ReplyDelete
  15. Buah nampak manis sngt! Senang kan zaman sekarang? Tk perlu bercuti jauh jauh untuk merasai buah negara lain.

    ReplyDelete
  16. zul ni dah lah suka makan buah buahan. tengok akak post gambar buah epal tu rasa lapar pula. Ramai cakap buah Aussie ni sedapp, teringin nak cuba

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.